Een foto trekken doe je niet zomaar, er komt heel wat bij kijken.
Trek je de foto op het juiste moment?
Zit het licht juist?
Zijn er geen storende achtergrondelementen?
Zit je vinger niet voor de lens?
Sta je stil voor de camera?
Leerlingen leren op het juiste moment een foto nemen van zichzelf ( selfie ) of van iemand anders.
Om alles te kaderen kan je werken rond:
speciale momenten: Valentijn, Moederdag, Vaderdag
emoties: kwaad, blij, verschieten, angst
thema's: reporter, schoolfotograaf, klasfoto's
Het is een volwaardig ICT gebeuren dat zeker binnen de onderwijsdoelstellingen past.
fototoestel: De Sprankel gebruikt een Niko Coolpix W100 en is gemaakt voor kinderen met extra bewerkingsmogelijkheden.
iPad, Chromebook, GSM is ook perfect mogelijk
software om aanpassingen te doen zoals Snapseed, Polarr, Canva
Zorg dat de camera opgeladen is.
Zorg dat er een sd-kaart in het toestel zit en leeg is.
Overloop met de leerlingen enkele aandachtspunten.
Focus vastleggen
Achtergrond nazien
Beeld kaderen
Camera afstand
Enkele woorden uitleg bij het fotograferen.
Opstellingen, ruimte en decoratie bij het uitvoeren van de opdracht.
Leerlingen kunnen
een foto trekken op het juiste actiemoment
basisbewerkingen uitvoeren die bij de software of hardware horen
bewust een bepaalde emotie voor de camera vastleggen
MEmw1: Media enthousiast en positief aanwenden
MEge1: De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen
MEge2: Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel
MEva2: Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen