Hieronder vinden jullie een overzicht van programma's ( apps ) die we kunnen gebruiken binnen de les om ICT vaardigheden bij leerlingen te verhogen. Gedetailleerde lessen kunnen vanuit dit overzicht aangemaakt worden op aanvraag.
Laat je leerlingen een klas opmeten om vervolgens na te tekenen in 3D en te herinrichten. Je kan dit doen rond thema's zoals restaurant, relax ruimte, bibliotheek, ...
Geef de muren een laagje verf en bereken hiervan de nodige vierkante meter verf.
Leerinhoud: wiskunde, ruimtelijk inzicht, creativiteit, kleur en vormgeving
Laat je leerlingen een onderdeel van je lessen omzetten in een eigen mindmap zodat ze de leerstof herhalen op een andere manier.
Je kan dit doen als een globaal thema ( vb. overzicht van een handboek ), een specifiek thema ( vb. het dierenrijk ) of als creatieve input ( vb. waar denk je aan bij covid )
Leerinhoud: taal, leren leren, samenvatten, ideeën opdoen
Vaak krijgen leerlingen stroomdiagrammen via hun handboek. Door deze zelf of in samenwerking met de leerkracht aan te maken, worden deze sneller verwerkt.
Je kan dit doen rond Nederlands d-t, stappenplannen voor werkzaamheden, gebruikshandleiding voor toestellen, ...
Leerinhoud: leren leren, zorg, taal,
Laat je leerlingen via youtube een dansje aanleren of een kraanvogel vouwen via origami.
Leerinhoud: dansen en bewegen, creatief vouwen
Laat je leerlingen een 3D ontwerp maken dat je nadien kan afprinten met een 3D printer.
Je kan hierbij basisvormen van elkaar aftrekken of samenvoegen tot je een bijvoorbeeld een potje hebt voor balpennen, gommen en paperclips.
Leerinhoud: wiskunde, ruimtelijk inzicht, creativiteit, omgaan met afmetingen.
Laat een leerling een filmpje maken rond een onderwerp waarover hij/zij kan vertellen.
Dit kan je doen als vervangen van een spreekbeurt waarbij de drempel om vooraan in de klas te staan groot kan zijn.
Leerinhoud: taal, spreken, voorstellen.
Een Franstalige partner-school zoeken waarmee je projecten kunt starten om vlotter talen te leren. Kan ook tussen twee klassen.
Elkaar eens voorstellen, pictionary spelen uit een gekende Frans-Nederlands woordenlijst, ...
Leerinhoud: taal, communicatie, nettiquette, ...
Met programmeren leer je een specifieke manier van denken ontwikkelen zoals structureel en probleemoplossend. Deze manier van denken is in de huidige ict-maatschappij niet meer weg te denken.
Laat een verhaaltje maken met code.
Leerinhoud: logisch denken, wiskunde, probleemoplossend, creatief
Leerlingen leren hoe een animatiefilm wordt opgebouwd uit verschillende achtereenvolgende afbeeldingen.
Laat ze rond een onderwerp een eigen stop-motion-film aanmaken.
Leerinhoud: creativiteit, verhaallijn aanmaken, ruimtelijk inzicht
Leer met elektrische componenten een lichtschakeling of slaapkamer-alarm te te maken.
De leerlingen leren een lichtschakeling maken op de computer en testen deze digitaal uit. Eventueel kan je dit nadien uitvoeren met echte onderdelen.
Leerinhoud: technieken, wiskunde, elektriciteit, inzicht verwerven